Je wilt natuurlijk nu bezig zijn met je ZZP opdrachten, maar ook in de toekomst. Het is dus belangrijk dat je niet alleen nu investeert in je huidige opdracht, maar ook in de verre toekomst. Want niet bij iedereen komen de opdrachten aanwaaien. Je moet vaak toch om een manier moeite doen. En uiteindelijk is mond-op-mond-reclame de beste methode om aan nieuwe opdrachten te komen. Maar dat is natuurlijk niet bron die niet eindeloos gebruikt kan worden. Daarom is het aan te raden om regelmatig te investeren in je netwerk. Als je nu zaadjes plant dan kan je in de toekomst er de vruchten van plukken.
Zorg voor een financiële buffer als je in between opdrachten zit
Het is altijd mogelijk dat er een periode is dat je in between ZZP opdrachten zit. Want je werkt vaak niet fulltime en het kan zijn dat je een periode, soms kort soms lang, moet overbruggen. Daarom is het belangrijk dat je een buffer opbouwt om zo de periode zonder opdrachten te overbruggen. Het is belangrijk dat je in je huidige uurtarief daarmee rekening houdt en een centje achter de hand houdt.
Wil je weten hoeveel buffer je nodig hebt? Kijk dan naar het afgelopen jaar en je verwachte uitgaven voor het komende jaar. Op die manier kan je een heel duidelijk beeld krijgen van wat je financiële situatie is en hoeveel je nodig hebt om bijvoorbeeld zonder problemen drie of zes maanden te overbruggen.
Zorg dat je voldoende investeert in je netwerk
Een belangrijke manier om aan ZZP opdrachten te komen is door te netwerken. Want het is belangrijk dat mensen weten wat je bestaat, maar ook dat ze weten waarvoor ze jou moeten bellen. Je kan jouw netwerk vergroten door met mensen te praten, maar ook door naar evenementen te gaan en bijeenkomsten bij te wonen. Een goede maatschaaf is om minimaal één keer per maand een bijeenkomst bij te wonen en één keer per week met een bekende uit je netwerk te lunchen. Door deze methode aan te houden zorg je voor onderhoud, uitbreiding, maar komt ook je core business niet in het gedrang.
Naast je netwerk direct onderhouden, kan je er ook voor kiezen om een cursus of opleiding te volgen. Je kan bijvoorbeeld je soft skills verbeteren op een cursus, waar je ook weer nieuwe mensen leert kennen voor je netwerk.
Vergeet geen social media te gebruiken voor je netwerk en je ZZP opdrachten
Eigenlijk kunnen we tegenwoordig niet meer zonder social media en juist daarom is het belangrijk om daar voldoende tijd en aandacht aan te besteden. Want los van het bekende privégebruik van social media, kan je het ook zakelijk gebruik. Laat je opdrachten zien, promoot met je specialisme en maak een visitekaartje. Op die manier kan je nieuwe opdrachten gemakkelijker naar binnen halen, juist omdat ze een gevoel kunnen krijgen bij jou en bij je werkzaamheden. Want een goede match bij je ZZP opdrachten is belangrijk voor jou, maar ook voor je opdrachtgever. Iedereen wil immers het werk zo goed mogelijk uitgevoerd hebben.
Bekijk ook eens freelance opdrachten.